lørdag 4. september 2010

Genial eplekake på nytt Marimekko-brett :)

I går måtte jeg bare overraske mann og barn
med eplekake når de kom hjem!
Populært tiltak ;)Åh, det er ikke noe som slår nystekt eplekake med is eller krem! Vi er altså to voksne som har spist her.... fireåringen spiste vel bare is ;) Ikke så lett å stoppe nei! Coop OBS! har hatt tilbud på alt i plast fra Marimekko nå, 40% avslag. Jeg har glass og mugge fra før, og nå har jeg sikret meg dette kjekke brettet! Det passa i grunnen veldig godt til å servere kake på og :) Tenkte jeg måtte dele oppskriften på denne eplekaka med dere, den er nemlig genialt enkel! Det er bare å mikse sammen alle ingrediensene, helle over i formen, legge på epler og strø på kanel og sukker - og så er du good to go! Utrolig lettvint, og den smaker himmelsk!
 
Lyneplekake
6 egg
5 1/2 dl sukker
 8 1/2 dl mel
 6 ts bakepulver
 150 g smeltet smør/margarin
 2 1/2 dl melk
 Bruk gjerne kjøkkenmaskin, la den gå i et par minutter. Helles i 28cm form, men passer også godt i sånn langpanne med lokk hvis man skal ha den med seg :) Pynt med ca 2-3 epler, avhengig av størrelse Ha på godt med sukker og kanel! Stek nederst i 45-50 minutter på 180 grader (jeg steker den litt lite, eLsker at den er litt bløt i midten!) Denne eplekaka blir utrolig luftig og fantastisk god! Kan det ha noe med de 6 eggene OG 6 ts bakepulver å gjøre?? Hihi :) Bon appetit og fin lørdagskveld!
Klem fra Barbro

16 kommentarer:

Tovepia sa...

Da har jeg stjålet nok en oppskrift fra deg;) Denne skal bakes når eplene blir litt modne her i hagen. Idag har jeg plukket rips, og er temmelig lei, så nå får det bare henge på trærne.
Hjemmealenehelg og koser meg; gubben snekrer naust;)
Kos deg og klem fra meg;)

Blåveispiken sa...

mmMMMmmm den hørtes himmelsk ut! Den må jo bare prøves :o) Save! Tusen takk for gode tips, favorittkombinasjonen hørtes veldig god ut :o) Og tusen takk for alle koselige kommentarer du legger igjen hos meg,-det er så koselig! Ha en superduper helg, Barbro! Klemmer, Marianne

Lotta sa...

NAM!!Passet veldig fint med oppskrift for jeg skal bake en i morgen før vi får gjester:)Takk:)

I skrivende stund har jeg pavlovabunn i ovnen..eller marengs da.. Glemte da jeg begynte på den i 22.30 tida at den skulle steke i TO TIMER!!! Så her sitter jag...
Ferdig snart da:)Så pavlova og eplekake på gjestene i morgen!

Klem til deg og ha en fin søndag:)

Ps. Superstilig akvarium under her!!!DIGGBART!!!:)

Jane sa...

Nammenamm....denne eplekaka så virkelig god ut. Må jeg nok prøve meg på til helga igjen når vi venter besøk. Min kjære og unga her i huset spiser ikke kake med frukt i, og den blir kanskje litt i meste laget å bake kun for min del ;0) Hihi...
Så jo veldig enkel og grei ut den oppskrifta da. Men må man bruke kjøkkenmaskin, eller kan man bare røre ingrediensene godt sammen også? Har en kjøkkenmaskin med den er ikke veldig venn med meg, og funker litt sånn dann og vann. Hehe...

Ha en super søndag.
Klem Jane.

Hege sa...

Nam, nam og takk for tipset:-)
MÅÅ bare si det: Kjempestilig med akvarium på badet!
Ha en fin, fin søndag,
klem Hege.

Unknown sa...

Mmmmmmmmmm, dette så godt ut! Ser det er så mange som baker eplekake om dagen, får vel hive meg rundt en dag jeg og:) Oppskriften er lagret;))
Takk for hyggelig kommentar:)

Klem!

Anonym sa...

hm, prøver med ny kommentar her...forsvinner jo bare i feilmeldinger.

Anonym sa...

Nå virker det ja....tror kaffekoppen hjalp:) Enkle gode oppskrifter liker jeg godt ja og med tanke på innhogget dere har gjort i den der så tolker jeg det som om den er nyyydelig god. Kommer garantert til å prøve den der når eplene ute i hagen er modne:) Ser i bloggposten under her noe veldig veldig smart...tenk...dere har jo laga akvarium:)) Veldig artig og kult:)

Kos dere videre da med restene av kaka;)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Den så herlig og luftig ut. Jeg elsker sånne enkle oppskrifter hvor alt blandes, smækk og inn i ovnen. ☺

Karen i hagen sa...

Hei! Har savnet deg også! Har jo ikke lest så mye heller...
Men HALLO så kult med akvarie over do. Det er det beste interiørtipset jeg har fått på år og dag. Og kaken... Jeg bøyer meg i beundring:)
Da sees vi på! Klem Karen

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Eg bakte eplekake hin dagen! Og det er berre kjempegodt! Mmm...fekk lyst på no og når eg såg på dei fine bildene dine!
Kos deg!
Klem:)

Hannes favoritter sa...

Mmmm! Takk for at du deler oppskriften!

Tusen takk for kjoleskryt idag!

Ønsker deg ei fin ny uke!

Klem fra Hanne

Hjemme hos meg sa...

Hei Barbro!!
Takk for koselige kommentarer inne hos meg :) Kjedelig med plommetreet ditt da...Bedre lykke neste år :)
kaka di så knallgod ut !!! "vann i munnen!" ;)
Ønsker deg en finfin uke!
Klem Anette :)

Pia sa...

Takk for oppskrift - eplekake er jo utrolig godt!

Dans på roser... sa...

1000 takk for hilsen og skryt av pulsvarmerne.

Må prøve meg på oppskrifta di.....eplekake...nammis!

Ha en deilig mandag.
Kathrin.

June sa...

Å eplekake er fantastisk! Denne skal jeg prøve neste gang!:)

Ha en fin tirsdag!

Klem