fredag 15. oktober 2010

Har du tent lys i kveld?

Oktober måned ble i 1988 erklært som Pregnancy & Infant Loss Awareness Month av den daværende amerikanske presidenten Ronald Reagan.
I 2006 ble 15. oktober stadfestet som dagen for ettertanke
og bevisstgjøring omkring foster- og spedbarnsdød.
Derfor blir alle oppfordret til å tenne et lys i kveld, om man har mistet et barn selv eller ei. Tanken var å skape en verdensomspennende bølge av levende lys.
Dersom det over hele verden blir tent lys kl 19 lokal tid,
og dette lyset få brenne i minst en time - da vil det gå en bølge av lys over verden
som varer i 24 timer til minne om de vi har mistet.
Denne dagen er anerkjent kun i USA og en kanadisk provins,
men det jobbes med å gjøre dagen kjent også i europeiske land.
Spontanabort og spedbarnsdød er fremdeles et tabu-område...
Jeg er ganske sikker på at det er mange av dere der ute som har opplevd det selv.
Det skjer nemlig oftere enn mange tror.
Jeg vet litt for godt selv hvordan det føles når lykken endelig er stor...og så
skjer det som bare ikke skal skje. Flere ganger.
I kveld tenker jeg spesielt på dere som har opplevd det som er så uendelig mye verre -
å miste sine små engler før, under og etter fødsel.Those we have lost don't go away
They are around us everyday
Unseen, unheard, yet always near
Forever loved, forever dear...
~ukjent forfatter~
Tenn et lys du og,
selv om det er litt sent!
Fredagsklem fra Barbro
...som håper det går litt bedre denne gangen ;)

15 kommentarer:

Janicke sa...

Nydelig skrevet, Barbro :-) Jeg har tent lys i hele kveld, men ante ikke at det var en sånn dag :-)
Jeg håper dette svangerskapet ditt går bra!

Klem fra Janicke :-)

Gammel stil sa...

Så fint skrevet! Vi har tent lys:)

Klem:)

Tovepia sa...

Var ikke klar over denne markeringen, men lys har jeg tent, og godt at du opplyser om dette.

Ha ei koselig helg og klem fra meg;)

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Dette visste eg ikkje om!:) Men lysa er tent! Kan eg gratulere?;)
Kos deg ikveld!
klem:)

lisje astrid's husblogg sa...

Hei♥

Dette hadde eg ikkje fått med meg...
Men,lys har eg tendt!

Nydeleg tekst♥

Klem frå Astrid

Anette (Hvit Romantikk) sa...

Rørende innlegg Barbro. ♥ Denne dagen var jeg ikke klar over, men skal prøve å huske det neste år. :) Tente lys er det her uansett. ♥ Virkelig leit at du har mistet, håper alt går bra denne gangen. Og det gjør det sikkert, det må du ha tro på ! ♥

Ønsker deg og dine en nydelig helg ! ♥

Nattaklem Anette

Anonym sa...

Nei, denne markeringen var heller ikke jeg oppmerksom på... det blir mange datoer å holde orden på. Sender mange tanker til de små som ikke nådde helt frem - og har selv en liten frøken som har vokst ut av klær som var ment for en annen... det er trist, rart, men uendelig stort når alt ender i glede.

Og det må man vel alltid forsøke å tro! Tro kan som kjent flytte fjell. Men er du gravid, Barbro? Det har jeg ikke fått med meg :))) Forsøker selv å lure til meg én til; vi får se...

Anonym sa...

Så bra at du minnet oss på denne dagen. Tenner alltid lys. Klem.

Hege sa...

Begynnte på et laangt og privat innlegg her egentlig,
- og et veldig viktig tema du tar opp Barbro!
- en påminnelse om at livet er skjørt...
Ha en fin helg,
klem Hege.

Karen i hagen sa...

Sier som Hege; Livet er skjørt...

Ville bare sende gode tanker og klem til deg i kveld.
Og det brenner lys her.

Så koselig å være her igjen. Du er god, du:)
Klem:)

Smykkas sa...

Dette var nytt for meg, og det er tydelig at det er noe nytt å lære hver eneste dag.

Jeg er storforbruker av lys høst/vinter.

Klem

Snertne sneller og små nøster sa...

Vakkert innlegg, Barbro :-)Jeg var ikke klar over at det var en slik dag jeg...

Ha en trivelig kveld og klem fra Siv

Elisabeth, innerst i veien sa...

Gode tanker og ønsker sendes deg. En vakker måte å minnes, mange som bærer et savn. Lykke til, krysser fingre.

Unknown sa...

Det var eg ikkje klar øve, men for ein fin markering.

Varme tanker sendes fra meg te deg

heidi sa...

For en fin markering. Livet er skjørt, og det er mye som ikke er en selvfølge for mange. Takk for kloke og fine ord. Veldig fin blogg du har, jeg kommer igjen.