mandag 10. september 2012

Tips: enkel prinsesseslottkake!

Jeg har bakt et par prinsesseslottkaker til den største prinsessa,
se HER og HER
Årets kake ble VELDIG mye finere enn den jeg lagde for et par år siden,
takket være pynten (selv om bildene i innlegget ikke var kaka verdig...det bare ble sånn denne gangen :S)
Ingen tvil om at minimarshmallows og perleaktige kuler ble mer prinsesseaktig enn non-stop!

Til familiebursdagen hadde jeg egentlig bare tenkt å lage en helt vanlig sjokoladekake 
med nonstop og seigmenn, men litt impulsivt ble det plutselig en enkel prinsessekakevariant.
Det tok ikke veldig mye lengre tid, men var jo mye mer gøy!
Fremgangsmåte:
Bak en langpanne sjokoladekake (ja, jeg bruker toro sin!) i liten langpanne (sånn med plastlokk)
Del i to, sett den ene oppå den andre (glasur mellom)
Dekk med glasur og pynt.
Tårn: lag tykk melis og farg den rosa.
Stryk glasur på 4 iskjeks med slikkepott, rull i kakestrø.
(Lurt å gjøre dette først, så de får tørke mens du pynter kaka)
Stikk tårnene i hjørnene, fiks ferdig!
Et lite tips her er å stikke tårnene skjevt nedi hvis du har "skjeve" vaffelkjeks!
Da retter du opp litt i hvert fall.
(Henviser til kaka jeg lagde for to år siden, jeg lærte av den - for å si det sånn..hihi)

Liker så godt de pastellfargede soft-kulene til Dr. Oetker! Veldig dekorative :)
Det som er veeeeldig mye raskere med en slik variant enn den rosa, er tildekking med glasur.
Å dekke sjokoladekake med rosa, mer gjennomskinnelig glasur tar tid.
(Og jeg syns det er uaktuelt med sukkerbrød til barnebursdag)
Tårnene tar selvfølgelig også mer tid med den andre varianten.
Samtidig må jeg understreke at den "opprinnelige" prinsessetårnkaka slett ikke er vanskelig å lage.
Det tar bare litt tid. Og det har man jo ikke alltid!
Jeg kommer nok til å ty til denne, litt enklere varianten flere ganger ja :)

Om noen skulle trenge glasuroppskrift:
200 g melis
1 ss bakekakao
3 ss smeltet smør/margarin
5 ss sterk kaffe 
Visp sammen alt, ferdig ;)
Denne glasuren passer utrolig godt på Toro langpanne sjokoladekake!

Lykke til da ;)
Klem fra Barbro

8 kommentarer:

gult hus i svingen sa...

Flott kake, Barbro:) det er ofte ikke så mye som skal til og resultatet blir smashing, som her:)
Ønsker deg fine dager:)
Klem fra Trine:)

Fabelaktig sa...

Denne kaken er bare fabelaktig :)

Fin kveld til deg!
Her sitter vi og nyter nymalt stue *smiler*
klemklem

Unknown sa...

For en FLOTT kake!!
Denne ble nok populær ja:)
Og den så jo veldig god ut og ♥

JEG og libellen. sa...

Kul kake. Selv om det ikke er prinsesseburdag her på en stund skal jeg lagre denne til lillesøsters 2-års dag.

Kristin

Kristin Kreativius sa...

Å, Barbro! Jeg tror jeg må gå et krus hos deg! Hvordan har dere det? Sikkert travelt hos dere og:) Hadde vært koselig å sees snart! klemmer;)

Hilde - Feien og Fjong sa...

Genial kake. Liker at det er enkelt i tillegg ;-)

Hilde - Feien og Fjong sa...

Genial kake. Liker spesielt godt at den er enkel å lage ;-)

rine-mor sa...

Nydelig kake! Jeg er sikker på at den falt i samk til tuppa!

Tusen takk for en hyggelig kveld på Bengtgården!

Legger meg herved til som fast følger og gleder meg til å følge deg videre!

Tone Eirin