onsdag 19. januar 2011

Lære å hekle?!? Tips mottas med takk :)

Først: takk for masse gode hilsener!
Formen er litt bedre, men veldig opp og ned enda.
Når jeg tror at det begynner å gå over,
så er plutselig kvalmen over meg igjen.
Det er vel bare å smøre seg med litt tålmodighet da,
og vente på at Stein skal finne veien ut!
I dag har jeg fått surfa masse blogger,
og funnet masse inspirasjon til diverse prosjekter :)
Noe jeg har hatt lyst til leeeenge, er å lære meg å hekle.
Nei, jeg kan det faktisk ikke!
Sorry Farmor, jeg regner med du sitter der oppe og skjemmes bittelitt!
Snakk om å banne i blogglandia ;)
Ser jo hvor fantastisk mye fint dere jentene lager,
og har hørt at det ikke skal være så fryktelig vanskelig..
Derfor gjorde jeg et kjapt google-søk.
hekleogstrikkeoppskrifter.com fant jeg denne:
med bittelitt forklaring til bildene...
Mulig jeg er treig som sirup altså.
Det holder i hvert fall ikke helt inn for meg.
Derfor...
Er det noen der ute som har tips?
Enten til en fantastisk bok eller et nettsted som forklarer ordentlig?
Gjerne det siste da, for jeg har litt lyst til å prøve meg NÅ!
Heklenåler og sikkert et eller annet garnnøste
har jeg nemlig på hobbyrommet :)
Klem fra Barbro
som klør litt i fingrene!

17 kommentarer:

Unknown sa...

Jepp, det har eg :o)

Eg har faktisk tenkt å lage et innlegg om det.
Sjekk ut denne adressa:

http://www.hekleguri.com/

Superbra, med videoer som viser sakte film til og med ;o)
Lykke te snuppa!

Tovepia sa...

Dette lærer du så fort at! Gå innom dropsdesign.no. Der har de en heading som heter tips og hjelp..både strikking og hekling, bilder og video.
Ellers må du bare komme hjem til meg:O)
Ha en fin dag videre, klem;)

Anonym sa...

Det er lettere å hekle enn det ser ut til sjø.
Et lite tips fra meg er å låne bøker
på biblioteket. Gallestein er ikke godt
å plages med nei,au. God bedring.
Klem.

TULLA PÅ ULLA. sa...

Heia:-D

Vi burde starte sammens,så kan vi ha hekle-kveld?? Kan det ikke og har kjempelyst å lære meg det! :-)Skal straks igang med å lære meg roser til en kjole jeg strikker nå. V MÅ da få til å møtes snart. GOd bedring til så lenge. Klemmer fra

gult hus i svingen sa...

mange tips til meg også her:) Trenger ett puff for å komme igang med oldemorlappeteppet mitt jeg:)
Nei, Chorizopølse kan vel ikke du spise på lange tider:) Håper Stein kommer ut snart da, så du får hilse på ham(veie, måle;))Og at formen blir bedre:)
Onsdagsklem fra Trine:)

Aqua-lady - interiør og hverdagsglimt sa...

Kjøpte en gang ei bok:

"Hekling - abc for hekleentusiaster"
(Damm forlag)

Nå har jeg ikke brukt så mye tid på å utforske alt som står der, men skal være veldig godt forklart i denne boken.

:)

Renate sa...

hekleguri.com er genial, så den anbefaler jeg og.
Jeg er selvlært hekler, og har bare lest meg til det i diverse bøker. Er ikke noen kløpper ennå, men synes det er veldig gøy.
Lykke til! Håper du viser oss hva du får til etterhvert ;)
Klem

Kristin Kreativius sa...

Et lite hekletreff på en koselig cafe i Tr.heim kanskje??? Ikke at jeg er noen hekleorakel, men jeg kan oldemorsruter, fastmasker, og... ja, ha-ha:D sånne ting...

fortsatt god bedring! Klæm,klæm:)

Som mine dager er sa...

Åja, hiv deg på et "heklekurs" slik at du lærer deg dette. Det er jo ikke vanskelig i det hele tatt. Gøy er det også. Synd jeg ikke har fingrer som klarer slikt lenger, hvis ikke hadde jeg svingt både strikkepinner og heklenåla.

Goood bedring, håper Stein ikke er så kranglete av seg lenger.

Klem Marit

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jeg lærte faktisk å hekle ved hjelp av et sånt hefte som satt utenpå Norsk Ukeblad for mange år sida, så det er fullt mulig! Det var før internettets tid, nå finnes det masse hjelp å få rundt omkring. Lykke til med prosjektet!

LYKKEBO sa...

Jeg lærte hekle for noen gode måneder siden, og jeg å hadde lenge ønske om å lære det. Men har alltid trodd det var så vanskleig, men det skal jeg love det er:kjempe lett!! Jeg satt med en som kunne det, og prøvde og feilet med hjelp fra henne. Lærte to ting, rundt og rundt (lue) og blomst. Og når jeg hadde prøvd meg frem en stund og følte jeg hadde det i hendene begynnte jeg og teste ut egen "oppskrifter". Veldig gøy er det ihvertfall! Masse lykke til:)
KLem ( og jeg kan ikke lese oppskrifter-helt gresk for meg!!hehe, så jeg må dikte..hehe)

Kjolesnekkern sa...

Hei og hå, Barbro, hekling aner jeg ikke noe om, men terminen min er i slutten av mai:-) Og så koser jeg meg med bloggen og skjønner at du også venter en til! Så kjekt, når har du? Ja, jeg er helt sjelven, jeg...Snakk om å gjøre fødseslangsten min komplett uten grunn..Likevel svirrer det jo i bakhodet mitt.... God bedring og klem, Marianne

Unknown sa...

Halloisen Barbro;)
Ahhh, endelig en til som ikke kan hekle, hihi... Jeg har heller ikke snøring, men kunne godt tenkt meg og lære det... så jeg skal følge godt med på denne tråden her og se om du får noen gode tips!

Fuglene og soppene flyr ut av heimen her i morgen - håper du blir fornøyd;))

God bedring, og lykke til med Stein, hihi...

Klem Line

Mammadamen sa...

Så flott at formen din er bedre! Kjenner meg igjen - her går det også opp og ned!

Hekling er så flott - så gøy å begynne med det!

Ønsker lykke til med både det og den lille - tipper vi "høres":-)

Smykkas sa...

Jeg ser du har fått mange tips allerede, så kanskje du er i gang.

Hekling er ikke vanskelig, men det er vel enkelt å si når man kan det.

Lykke til og fortsatt god bedring.

Klem

Sylke Feldhusen sa...

Jeg har tidligere skrevet et innlegg med noen linker som viser hvordan maskene hekles. Kanskje det kan være noe for deg. Lykke til, både med heklingen og med gallesteinen.

Innlegget finner du her:
http://lysstreif.blogspot.com/2010/01/lre-hekle-mnster.html

Snertne sneller og små nøster sa...

Hekling er faktisk ikke vanskelig (når man først har lært det) :-D Jeg kan anbefale deg boka "Helt enkel hekling" av Tove Fevang. En enkel bok med fine forklaringer og fantastiske bilder :-)

Ha det riktig godt - klem Siv